De BV is vaak een geschikte rechtsvorm voor ondernemers, omdat je in principe niet persoonlijk aansprakelijk bent. Dit betekent dat schuldeisers van de BV niet bij het privévermogen van de ondernemer kunnen komen. In tegenstelling tot de eenmanszaak of VOF, is het vermogen van je BV dus gescheiden van je privévermogen. Jouw persoonlijke bezittingen (zoals bijvoorbeeld je huis, auto of bankrekeningen) zijn afgeschermd met een BV. Deze zekerheid is een belangrijke reden waarom ondernemers vaak kiezen voor een BV. Op bovenstaande regel bestaat één uitzondering, namelijk als er sprake is van onbehoorlijk bestuur. Dit is gelukkig niet snel aan de orde. Je moet het wel heel bont hebben gemaakt als bestuurder om persoonlijk aansprakelijk gesteld te worden.
Het oprichten van een BV heeft vele voordelen: Je kan in beginsel niet privé aansprakelijk worden gesteld voor schulden van de BV Met een BV betaal je slechts 16,5% of 25% aan winstbelasting Je kan waardevolle zaken afschermen van faillissement via een holding (zoals merkenrechten of een goedlopende website) Je richt al een BV op met slechts 1 eurocent Met een BV maak je een professionele indruk Met een BV trek je met gemak nieuwe investeerders aan De BV heeft weinig nadelen. Waar je wel rekening mee moet houden zijn de oprichtingskosten en extra administratie. Zo moet je elk jaar een jaarrekening indienen bij de Kamer van Koophandel. Wil je meer te weten komen over de BV? Lees alles over de voor- en nadelen van een BVin onze blog
Bij de oprichting van een BV is altijd een notaris betrokken. Er is namelijk een notariële akte nodig voor het oprichten van een BV. Een notariële akte kan in de praktijk hoge kosten met zich meebrengen. Bij Ligo hebben wij de processen echter efficiënter ingericht met behulp van slimme software, waardoor het starten van jouw bedrijf helemaal niet duur hoeft te zijn. Onze notarissen kunnen je vanuit ons platform sneller, beter en tegen een betaalbare prijs helpen.
In het onderstaand stappenplan lichten we het proces BV oprichten kort voor je toe: Beantwoord de online vragenlijst voor het oprichten van je BV Een BV opzetten is heel eenvoudig. Bij Ligo kan je online je gegevens invullen. De antwoorden die je geeft op deze vragen heeft de notaris van je nodig om de oprichtingsakte volledig te kunnen maken en je bedrijf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Documenten oprichting BV, bekijk je conceptakte en upload benodigde documenten Na het invullen van de vragenlijst is het direct mogelijk om je conceptakte in te zien. De volmacht en persoonlijke datacard zijn ook gelijk te downloaden vanuit je persoonlijke omgeving. Daarnaast upload je de benodigde stukken voor de notaris, zoals bijvoorbeeld je identiteitsbewijs. Identificatie bij notaris Er zijn 2 opties op je te identificeren. Je identificeert je tijdens een videocall met de notaris, of je gaat langs bij de notaris. Een notaris is wettelijk verplicht tot identificatie voordat hij aan de slag gaat. Je kan je identificeren met een geldig paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. Voor Nederlandse ondernemingen gaat dit via een uittreksel van de Kamer van Koophandel. Oprichting BV en inschrijving bij de KvK Als jij na deze afspraak de oprichtingsakte hebt goedgekeurd, zal de notaris deze ondertekenen. Op dat moment is je BV officieel opgericht. Hierna zal de notaris je BV inschrijven bij de KvK.
Het is bij Ligo mogelijk om je BV geheel ‘digitaal’ op te richten. In dat geval hoef je niet langs het kantoor van de notaris. Mocht jij je BV digitaal willen oprichten, neem dan contact op met het Ligo team. We zijn telefonisch te bereiken via 020-3031043 en via onze online chat. Wij vinden dan een geschikte notaris voor je.
Een holding is een gewone BV die aandelen houdt in de BV waar de activiteiten en werkzaamheden plaatsvinden. Deze BV wordt ook wel een werk-BV of werkmaatschappij genoemd. Bij een simpele holdingstructuur heb je als natuurlijk persoon zelf 100% van de aandelen in de (persoonlijke) holding. De holding houdt vervolgens weer de aandelen in de werk-BV. Het is om meerdere redenen sterk aan te raden om direct een holding op te richten naast je BV. Zo biedt de holding bijvoorbeeld vele fiscale voordelen. Daarnaast kan je met behulp van de holding vermogen dat opgebouwd wordt in de werk-BV makkelijk veiligstellen in de holding zelf. Zo loop jij niet het risico om waardevolle vermogensbestanddelen, zoals merkenrechten of een goedlopende website, kwijt te raken in geval van een faillissement. Lees hier meer over in onze blogs hoe richt je een BV op met een holdingen je BV oprichten met een holding: waarom zou je dat doen?
Ook als je niet in Nederland woont is het mogelijk om een BV op te richten. Omdat je in dat geval niet ingeschreven staat in de Basisregistratie Personen (BRP) heeft de notaris extra documenten nodig om je woonadres te kunnen bevestigen. Je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan een recente gas/licht- of waterrekening. Daarnaast dient de BV op een Nederlands vestigingsadres te worden ingeschreven. Tenslotte is het voor de Belastingdienst van belang dat jouw BV daadwerkelijk zakelijke activiteiten verricht in Nederland. Om die reden verlangt de Belastingdienst dat je onder andere een Nederlandse zakelijke bankrekening hebt. Daarnaast dien jij de bestuursbesluiten in Nederland te nemen en moet de omzet via een Nederlandse rekening lopen.
Bij de oprichting van de BV dien je de aandelen direct te verdelen onder alle aandeelhouders (oprichters). De aandeelhouders mogen zelf bepalen hoe zij dit doen. Bij Ligo kan je eenvoudig jouw aandelenverdeling aangeven in de online vragenlijst. Het is van belang om daar eerst goed over na te denken. Aandelen geven namelijk het recht op een stem in de aandeelhoudersvergadering. Eén aandeel betekent in beginsel ook één stem. Daarnaast heeft de hoeveelheid aandelen ook invloed op het recht op winst, Tot slot is het zeer verstandig om een aandeelhoudersovereenkomstop te stellen. In een aandeelhoudersovereenkomst kan je namelijk aanvullende afspraken regelen tussen de aandeelhouders, waardoor mogelijke conflicten voorkomen kunnen worden. Twijfel je over hoe jij je aandelen het beste kan verdelen? Ons team van juristen denkt graag met je mee. We zijn telefonisch te bereiken via 020-3031043 en via onze online chat.
DGA is de afkorting voor directeur-grootaandeelhouder. Je bent DGA van je BV als jij voldoet aan de volgende voorwaarden: Je houdt minimaal 5% van de aandelen in je BV Je bent ook werkzaam in deze BV, dit is bijvoorbeeld het geval als je bestuurder bent Als je een BV start, ben je dus al snel een DGA. Als DGA moet je jezelf van de Belastingdienst in principe minimaal een salaris betalen van €56.000 voor jouw werkzaamheden als DGA. Dit salaris schrikt veel startende ondernemers af, maar dat is nergens voor nodig. Je hoeft namelijk geen DGA-salaris uit te keren dat er nog niet is. Dit gaat al vaak op als je een startende onderneming hebt. Het minimum DGA-salaris van €56.000 per jaar is dus niet altijd verplicht. Lees meer over het DGA-salaris en hoe je dit salaris eenvoudig kan verlagen in onze blog BV oprichten zonder DGA-salaris.
Vergeet na oprichting niet om de afspraken tussen de aandeelhouders van de BV vast te leggen in een aandeelhoudersovereenkomst. Het komt namelijk vaak voor dat een aandeelhouder na verloop van tijd uit de onderneming wil stappen, omdat de samenwerking niet goed verloopt. Zonder aandeelhoudersovereenkomst kan het dan lastig zijn om uit elkaar te gaan. Voorkom daarom conflicten, onduidelijkheid en langlopende procedures door de afspraken tussen de aandeelhouders onderling vast te leggen in een aandeelhoudersovereenkomst.
Het is om meerdere redenen sterk aan te raden om direct een holding op te richten naast je BV. De holding biedt bijvoorbeeld vele fiscale voordelen. Ook kan je met behulp van de holding vermogen dat opgebouwd wordt in de werk-BV makkelijk veiligstellen in de holding zelf. Zo loop jij niet het risico om waardevolle vermogensbestanddelen, zoals merkenrechten of een goedlopende website, kwijt te raken in geval van een faillissement. Meer weten? Lees alles over het oprichten van een holding naast je werk-BV in onze blogs hoe richt je een BV op met een holding.
Als je niet in Nederland woont is het mogelijk om een holding op te richten. Omdat je in dat geval niet ingeschreven staat in de Basisregistratie Personen (BRP) heeft de notaris extra documenten nodig om je woonadres te kunnen bevestigen. Je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan een recente gas/licht- of waterrekening. Daarnaast dient de holding op een Nederlands vestigingsadres te worden ingeschreven. Tenslotte is het voor de Belastingdienst van belang dat jouw holding daadwerkelijk zakelijke activiteiten verricht in Nederland. Om die reden verlangt de Belastingdienst dat je onder andere een Nederlandse zakelijke bankrekening hebt. Daarnaast dien jij de bestuursbesluiten in Nederland te nemen en moet de omzet via een Nederlandse rekening lopen.
Het is bij Ligo mogelijk om je holding geheel ‘digitaal’ op te richten. In dat geval hoef je niet langs het kantoor van de notaris. Mocht jij je holding digitaal willen oprichten, neem dan contact op met het Ligo team. We zijn telefonisch te bereiken via 020-3031043 en via onze online chat. Wij vinden dan een geschikte notaris voor je.
Een holding dient ingeschreven te worden bij de Kamer van Koophandel (KvK). De notaris regelt deze inschrijving voor je, zodat jij je daar geen zorgen over hoeft te maken. De KvK rekent voor elke onderneming een eenmalige vergoeding van €82,25 voor de administratieve handelingen. Deze factuur ontvang je achteraf op het adres van je holding.
Bij de oprichting van een holding is altijd een notaris betrokken. Er is namelijk een notariële akte nodig voor het oprichten van je holding. Een notariële akte kan in de praktijk hoge kosten met zich meebrengen. Bij Ligo hebben wij echter de processen efficiënter ingericht met behulp van slimme software, waardoor het starten van jouw bedrijf helemaal niet duur hoeft te zijn. Onze notarissen kunnen je daardoor vanuit ons platform sneller, beter en tegen een betaalbare prijs helpen.
In onderstaand stappenplan holding oprichten lichten we het proces kort voor je toe: Beantwoord de online vragenlijst voor het oprichten van je holding: een holding opzetten is heel eenvoudig. Bij Ligo kan je online je gegevens invullen. Hulp nodig bij het invullen? Stel je vragen gerust aan onze juristen in de chat. Bekijk je conceptakte en upload je documenten: na het invullen van de vragenlijst is het direct mogelijk om je conceptakte in te zien en de voor de notarissen benodigde stukken te uploaden. Identificatie bij notaris: er zijn 2 opties op je te identificeren. Je identificeert je tijdens een videocall met de notaris, of je gaat langs bij de notaris. Oprichting holding en inschrijving bij de KvK: na je goedkeuring en ondertekening van je akte door de notaris is je holding officieel opgericht. Hierna zal de notaris je holding inschrijven bij de KvK.
De oprichting van de holding is goedkoper geworden. Voorheen was er een minimum startkapitaal van €18.000,- nodig voor de oprichting van een holding. Nu kan slechts het symbolische bedrag van €0,01 cent gestort worden als startkapitaal. De holding dient wel opgericht te worden met een notariële oprichtingsakte, waardoor je langs de notaris dient te gaan. Wij zorgen echter voor een snel en betaalbaar proces, waardoor jij je niet druk hoeft te maken om het papierwerk en snel kan starten met ondernemen. Al vanaf € 549,- richt je een holding op (alle notariële kosten zijn hier inbegrepen).
Wil je stemrechtloze aandelen, winstrechtloze aandelen, een goedkeuringsregeling of een raad van commissarissen? Dan dient dit in de akte verwerkt te worden. Heb je behoefte aan dergelijk maatwerk, plan dan een adviesgesprek om jouw situatie te bespreken.
Wat is een holding? Een holding is een gewone BV, die aandelen houdt in de BV waar de activiteiten en werkzaamheden plaatsvinden. Deze BV wordt ook wel een werk-BV of werkmaatschappij genoemd. Bij een simpele holdingstructuur heb je als natuurlijk persoon zelf 100% van de aandelen in de (persoonlijke) holding. De holding houdt vervolgens weer de aandelen in de werk-BV.
Je kan van je eenmanszaak of vof een BV maken. De voornaamste redenen hiervoor zijn de beperkte aansprakelijkheid van de BV, de fiscale voordelen en de aantrekkelijkheid van de BV voor investeerders.
De belangrijkste reden om je eenmanszaak of vof om te zetten naar een BV is de aansprakelijkheid. Met een eenmanszaak of vof ben je als eigenaar of vennoot zelf volledig aansprakelijk voor je onderneming. Dit betekent dat als je eenmanszaak of vof failliet gaat, eventuele schuldeisers bij jouw privévermogen kunnen komen. Daarnaast hoef je met een BV vanaf hoge winsten minder belasting te betalen dan bij een eenmanszaak of vof. Bij een eenmanszaak of vof betaal je inkomstenbelasting. Hoe meer winst je maakt, hoe meer je zal moeten afstaan aan de Belastingdienst. Bij de BV betaal je zowel inkomsten- als vennootschapsbelasting. Toch kom je alsnog lager uit. Dit komt doordat het opgetelde percentage lager uitvalt dan het enkele percentage van de inkomstenbelasting.
We raden het altijd aan om je eenmanszaak of vof om te zetten naar de BV als je winst €80.000,- of meer bedraagt. Zo hoef jij veel minder belasting te betalen. Daarnaast is het verstandig om over het omzetten naar een BV na te denken als je eenmanszaak of vof actief is in een risicovolle markt. Je kan bijvoorbeeld denken aan het aannemen van een grote opdracht voor een multinational. Op het moment dat het misgaat, kan jij de gevolgen hiervan dan zelf dragen? Het grote voordeel van een BV is dat jij niet zelf aansprakelijk gesteld kan worden voor eventuele schulden. Het vermogen van je BV en je privévermogen zijn gescheiden. Bij een eenmanszaak of vof is dat niet het geval en lopen je auto, huis of bankrekeningen gevaar. Vraag jezelf daarom altijd af of jij, op het moment dat je eenmanszaak of vof groeit, nog wel zelf kan instaan voor de gevolgen.
Er zijn drie verschillende manieren om van je eenmanszaak of vof een BV te maken, namelijk: de activa-passiva transactie en de geruisloze of ruisende inbreng. Welke wijze van omzetting het meest geschikt is voor jou, dient bepaald te worden door een register accountant of fiscalist. Overleg daarom altijd met je register accountant of fiscalist om ervoor te zorgen dat je omzetting soepel kan verlopen en je niet tegen problemen aanloopt bij de Belastingdienst.
De register accountant of fiscalist dient jou op basis van jouw financiële stukken te adviseren over de meest geschikte vorm van omzetting. Daarnaast zal de accountant bij ruisende en geruisloze inbreng ook een inbrengbeschrijving moeten opmaken. Zonder deze beschrijving kan de notaris niet van start. Ook zal je accountant de omzetting kunnen afstemmen met de Belastingdienst, zodat je onnodige boetes en naheffingen voorkomt. Als je geen register accountant of fiscalist bij de omzetting betrekt, loop je een groot risico op vertraging in de omzettingsprocedure. Ook moet een omzetting vaak achteraf gecorrigeerd worden, doordat er fouten zijn gemaakt in het opstellen van de stukken. Dit soort procedures zijn erg kostbaar. Om te voorkomen dat je tegen dit soort vervelende problemen aanloopt, stelt Ligo de betrokkenheid van een accountant of fiscalist verplicht bij de omzetting.
Met terugwerkende kracht je BV omzetten houdt in dat de Belastingdienst alle inkomsten van je eenmanszaak of vof met terugwerkende kracht aan je BV toebedeelt. Zo zorg je ervoor dat je winst tegen de voordelige vennootschapsbelastingtarieven wordt belast.
1. Overleg met je register accountant of fiscalist: doorspreek welke wijze van omzetting het meest geschikt is. Geen register accountant of fiscalist? Vraag bij Ligo een gratis intakegesprek aan. Wij kunnen dit voordelig voor je regelen. 2. Stuur tijdig je intentieverklaring op naar de Belastingdienst: als je kiest voor ruisende of geruisloze inbreng dien je tijdig je verzoek op te sturen. Zorg ervoor dat je dit samen met je register accountant of fiscalist doet. 3. Beantwoord de online vragenlijst voor het omzetten van je eenmanszaak of vof: een omzetting naar een BV is heel eenvoudig. Bij Ligo kan je online je gegevens invullen. Hulp nodig bij het invullen? Stel je vragen gerust aan onze juristen in de chat. Bekijk je conceptakte en upload je documenten: na het invullen van de vragenlijst is het direct mogelijk om je conceptakte in te zien en de voor de notarissen benodigde stukken te uploaden. Is er sprake van een geruisloze of ruisende inbreng? Hou er rekening mee dat de notaris ook een inbrengbeschrijving van je register accountant of fiscalist nodig heeft. 4. Identificatie bij notaris: er zijn 2 opties op je te identificeren. Je identificeert je tijdens een videocall met de notaris, of je gaat langs bij de notaris.
De belangrijkste reden om je eenmanszaak of vof om te zetten naar een BV is de aansprakelijkheid. Met een eenmanszaak of vof ben je als eigenaar of vennoot zelf volledig aansprakelijk voor je onderneming. Dit betekent dat als je eenmanszaak of vof failliet gaat, eventuele schuldeisers bij jouw privévermogen kunnen komen. Daarnaast hoef je met een BV vanaf hoge winsten minder belasting te betalen dan bij een eenmanszaak of vof. Bij een eenmanszaak of vof betaal je inkomstenbelasting. Hoe meer winst je maakt, hoe meer je zal moeten afstaan aan de Belastingdienst. Bij de BV betaal je zowel inkomsten- als vennootschapsbelasting. Toch kom je alsnog lager uit. Dit komt doordat het opgetelde percentage lager uitvalt dan het enkele percentage van de inkomstenbelasting.
We raden het altijd aan om je eenmanszaak of vof om te zetten naar de BV als je winst €80.000,- of meer bedraagt. Zo hoef jij veel minder belasting te betalen. Daarnaast is het verstandig om over het omzetten naar een BV na te denken als je eenmanszaak of vof actief is in een risicovolle markt. Je kan bijvoorbeeld denken aan het aannemen van een grote opdracht voor een multinational. Op het moment dat het misgaat, kan jij de gevolgen hiervan dan zelf dragen? Het grote voordeel van een BV is dat jij niet zelf aansprakelijk gesteld kan worden voor eventuele schulden. Het vermogen van je BV en je privévermogen zijn gescheiden. Bij een eenmanszaak of vof is dat niet het geval en lopen je auto, huis of bankrekeningen gevaar. Vraag jezelf daarom altijd af of jij, op het moment dat je eenmanszaak of vof groeit, nog wel zelf kan instaan voor de gevolgen.
Er zijn drie verschillende manieren om van je eenmanszaak of vof een BV te maken, namelijk: de activa-passiva transactie en de geruisloze of ruisende inbreng. Welke wijze van omzetting het meest geschikt is voor jou, dient bepaald te worden door een register accountant of fiscalist. Overleg daarom altijd met je register accountant of fiscalist om ervoor te zorgen dat je omzetting soepel kan verlopen en je niet tegen problemen aanloopt bij de Belastingdienst.
De register accountant of fiscalist dient jou op basis van jouw financiële stukken te adviseren over de meest geschikte vorm van omzetting. Daarnaast zal de accountant bij ruisende en geruisloze inbreng ook een inbrengbeschrijving moeten opmaken. Zonder deze beschrijving kan de notaris niet van start. Ook zal je accountant de omzetting kunnen afstemmen met de Belastingdienst, zodat je onnodige boetes en naheffingen voorkomt. Als je geen register accountant of fiscalist bij de omzetting betrekt, loop je een groot risico op vertraging in de omzettingsprocedure. Ook moet een omzetting vaak achteraf gecorrigeerd worden, doordat er fouten zijn gemaakt in het opstellen van de stukken. Dit soort procedures zijn erg kostbaar. Om te voorkomen dat je tegen dit soort vervelende problemen aanloopt, stelt Ligo de betrokkenheid van een accountant of fiscalist verplicht bij de omzetting.
Met terugwerkende kracht je BV omzetten houdt in dat de Belastingdienst alle inkomsten van je eenmanszaak of vof met terugwerkende kracht aan je BV toebedeelt. Zo zorg je ervoor dat je winst tegen de voordelige vennootschapsbelastingtarieven wordt belast.
1. Overleg met je register accountant of fiscalist: doorspreek welke wijze van omzetting het meest geschikt is. Geen register accountant of fiscalist? Vraag bij Ligo een gratis intakegesprek aan. Wij kunnen dit voordelig voor je regelen. 2. Stuur tijdig je intentieverklaring op naar de Belastingdienst: als je kiest voor ruisende of geruisloze inbreng dien je tijdig je verzoek op te sturen. Zorg ervoor dat je dit samen met je register accountant of fiscalist doet. 3. Beantwoord de online vragenlijst voor het omzetten van je eenmanszaak of vof: een omzetting naar een BV is heel eenvoudig. Bij Ligo kan je online je gegevens invullen. Hulp nodig bij het invullen? Stel je vragen gerust aan onze juristen in de chat. Bekijk je conceptakte en upload je documenten: na het invullen van de vragenlijst is het direct mogelijk om je conceptakte in te zien en de voor de notarissen benodigde stukken te uploaden. Is er sprake van een geruisloze of ruisende inbreng? Hou er rekening mee dat de notaris ook een inbrengbeschrijving van je register accountant of fiscalist nodig heeft. 4. Identificatie bij notaris: er zijn 2 opties op je te identificeren. Je identificeert je tijdens een videocall met de notaris, of je gaat langs bij de notaris.
Bij een aandelenoverdracht verkoop jij je aandelen in een BV aan iemand anders. Dit kan iemand zijn die al aandeelhouder is, maar ook iemand van buitenaf.
In onderstaand stappenplan aandelenoverdracht lichten we het proces kort voor je toe: Bespreek de koopprijs en de voorwaarden van de verkoop met je koper. Stem je koopprijs af met je registeraccountant of fiscalist. Laat een koopovereenkomst opstellen. Beantwoord de online vragenlijst voor de aandelenoverdracht: Een aandelenoverdracht is heel eenvoudig. Bij Ligo kan je online je gegevens invullen en word je voorbereid op wat je nodig hebt. Hulp nodig bij het invullen of heb je nog geen registeraccountant of fiscalist? Stel je vragen gerust aan onze juristen in de chat. Bekijk je conceptakte en upload je documenten: Na het invullen van de vragenlijst is het direct mogelijk om je conceptakte in te zien en de voor de notarissen benodigde stukken te uploaden. Identificatie bij notaris: Er zijn twee opties op je te identificeren. Je identificeert je tijdens een videocall met de notaris, of je gaat langs bij de notaris. Aandelenoverdracht en wijzigingen doorgeven KvK: Na je goedkeuring en ondertekening van je akte door de notaris is je aandelenoverdracht afgerond. De notaris zal de wijzigingen doorgeven aan de Kamer van Koophandel.
Bij een aandelenoverdracht is altijd een notaris betrokken. Er is namelijk een notariële akte nodig voor het overdragen van je aandelen. Je kan dus niet zomaar zelf aandelen overdragen aan een ander.
Om je aandelen te verkopen heeft de notaris een aantal documenten van je nodig. Denk aan de statuten van de BV waarvan de aandelen worden verkocht, een recente balans van de BV en het aandeelhoudersregister. Je zal ook gevraagd worden om een geldig legitimatiebewijs te laten zien, zoals een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. De notaris heeft daarnaast ook een onderbouwing van de koopsom van je aandelen nodig om te kunnen controleren of de koopprijs juist is bepaald. Zo weet de notaris dat de koopprijs de echte waarde van de aandelen weerspiegelt. Deze onderbouwing dient opgemaakt te worden door een registeraccountant of fiscalist. Heb je nog geen registeraccountant of fiscalist? Geen probleem! Plan eenvoudig een adviesgesprek om een gratis intake aan te vragen met een bij Ligo aangesloten specialist.
Als jij je statuten kwijt bent geraakt, kan je deze gelukkig bijna altijd opvragen bij de Kamer van Koophandel (KvK). Bij inschrijving worden de statuten van je BV daar namelijk opgenomen. Liggen je statuten niet bij de KvK? Je kan ook terecht bij de notaris die je BV toen heeft opgericht. Hij of zij heeft altijd nog een exemplaar van je statuten liggen. Hou er rekening mee dat de notaris hiervoor kosten in rekening kan brengen. Deze kosten verschillen per notaris.
Ondanks dat jij je aandeelhoudersregister goed hebt bewaard, kan het gebeuren dat je deze kwijt raakt. Geen paniek! De notaris kan een vervangend aandeelhoudersregister voor je opstellen. Plan eenvoudig een adviesgesprek en wij helpen je aan een vervangend document.
Het is bij Ligo mogelijk om je aandelen digitaal over te dragen. Je hoeft dan niet langs het kantoor van de notaris. Wil jij je aandelen digitaal overdragen? Plan dan een adviesgesprek, zodat we een geschikte notaris voor je kunnen vinden. Let op: niet elke aandelenoverdracht kan digitaal plaatsvinden. In sommige gevallen kan de notaris vragen om de afspraak op kantoor te houden.
De registeraccountant of fiscalist moet bevestigen dat de koopprijs van de aandelen op de juiste manier is vastgesteld. Het is namelijk wettelijk bepaald dat de aandelen niet zomaar tegen een bepaald bedrag mogen worden overgedragen. Om je aandelenoverdracht te kunnen afronden zal de notaris hier altijd een controle op moeten doen. Hiertoe heeft de notaris een onderbouwing van de koopsom nodig van jouw registeraccountant of fiscalist. Een boekhouder is dus niet voldoende.
Bij Ligo is je aandelenoverdracht afgerond binnen 20 werkdagen. Hou er rekening mee dat je aandelenoverdracht pas door de notaris kan worden gestart op het moment dat je alle benodigde documenten in je dashboard hebt geüpload. Als jij ervoor zorgt dat jij je documenten gelijk bij de start gereed hebt, kan de notaris nog sneller voor je aan de slag.
Wil jij je aandelen overdragen aan meerdere kopers of met meerdere verkopers? Of wil je specifieke afspraken maken over het betalen van de koopsom? Plan dan een adviesgesprek om jouw mogelijkheden te bespreken.